Draaiboek

Het geeft enorm veel rust voor veel bruidsparen als alles vooraf goed geregeld is. Of je nou een weddingplanner hebt of niet, het is belangrijk dat jullie goed weten wanneer je waar moet zijn of wat er gaat gebeuren. Een draaiboek is daar de perfecte oplossing voor. Plan jullie bruiloft en schrijf alles tot in de details in het draaiboek.

Hoe maak je een draaiboek?
Om te beginnen zetten jullie alle onderdelen van jullie trouwdag op de juiste volgorde. Vervolgens is het de bedoeling dat je een tijdsindeling maakt. Dit kun je het beste doen door als uitgangspunt het de tijdstip te nemen waarop jullie gaan trouwen. Deze tijd moet dan natuurlijk wel vast liggen.

Een belangrijk onderdeel van het draaiboek is dat je duidelijke tijdsafspraken maakt met de andere mensen die te maken hebben met jullie bruiloft. Zo hebben jullie gelijk een duidelijk overzicht van de mensen die betrokken zijn bij jullie bruiloft. In overleg met deze mensen kun je bekijken hoeveel tijd elk onderdeel in beslag gaat nemen. Zodra je dit weet kun je per onderdeel de tijdsafspraken invullen. Probeer je niet blind te staren op de tijdsindeling. Als er een onderdeel uitloopt maakt dat niet veel uit, het zijn slechts richtlijnen. Wel is het belangrijk dat jullie ’s morgens op tijd opstaan zodat jullie alle tijd hebben. Het is een spannende dag en daar kun je beter geen extra stress bij gebruiken.

Met welke mensen moet je een tijdsafspraak maken?
de kapper/visagist
ceremoniemeester/weddingplanner
trouwauto
fotograaf/videograaf
de pastoor/dominee
– de bakker voor het leveren van de bruidstaart
– de bloemist
de cateraar
– de beheerder/eigenaar van de feestlocatie
– aanvang receptie
– aanvang diner
aanvang feest en einde feest
– indien van toepassing de persoon die voor muziek zorgt
– de gasten


Tijd        Activiteit   Opmerkingen Wie
10.00 – 11.00 Kapper/make-up Thuis Stylist
11.00 – 11.30 Lunch Thuis Familie bruid of bruidegom
11.30 – 12.30 Omkleden Thuis Stylist
13.00 – 13.15 Vertrek naar gemeentehuis Vervoerder
13.15 – 14.00 Start gemeentehuis
14.00 – 15.00 Foto’s maken Fotograaf
15.00 – 16.00 Receptie Gasten
16.00 Taart aansnijden Locatie A Bruid en bruidegom
17.00 Diner Locatie B Gasten

Dit is slechts een kort voorbeeld van een draaiboek. Iedereen zijn draaiboek ziet er weer anders uit. Het wordt vaak aangeraden om een draaiboek te maken doordat het veel stress wegneemt. Door het draaiboek is het duidelijk wanneer wat gebeurd zodat je niet voor verrassingen zult komen te staan en volop kunt gaan genieten van de grote dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *